Mora fotoklubb

för proffs och amatörer

Fotograferandet har förändrats radikalt – på dryga femton år har det gått från film, pappersbilder och fotoalbum till mobilkameror, datalagring och publicering i sociala medier. Men intresset för bilden finns kvar, Mora Fotoklubb lever och frodas fortfarande, – 71 år efter att klubben bildades.

Varje tisdagskväll, höst och vår, träffas ett gäng fotointresserade i klubbens lokaler i Rosa Huset. – Om det är fint väder går vi ut och fotograferar, om det är mindre bra stannar vi inne, analyserar bilder och lär oss mer om komposition, bildbehandling och hur kameran fungerar.

Mora fotoklubb är en klubb där alla med stort intresse för fotografi kan träffas, oavsett ålder. Medlemmarna varierar från erfarna naturfotografer till unga fotografer som köpt sin första kamera. De som har varit med ett tag försöker hjälpa de nya, och som all folkbildning är fotoklubben deltagarstyrd – vi utgår från det medlemmarna vill göra.

Varje år deltar klubben i fototävlingar som Siljanscupen, Dala Digitalsalong, RSF klubbtävling m.fl. Vi försöker också vara med i någon utställning, t.ex. ”Konstpromenad vid Siljans strand”.

Ett par av klubbens största aktiviteter är fotografering av den årliga talangjakten och Mirandas julshow. – Men vi hjälper också föreningar med bilddokumentation.

– Vi har bland annat fotograferat för Orsa konståkningsklubb, Mora IK och Kulturskolan Miranda. Även Mora Pride brukar dokumenteras.

– Klubbens medlemmar fotograferar numera uteslutande digitalt, både med kompaktkameror och avancerade systemkameror. Det är ju mycket snabbare och billigare än det analoga systemet samtidigt som dagens digitalkameror håller väldigt hög kvalitet.

En ambition finns om att synas lite mera genom att arrangera och delta i utställningar. Klubben har så många duktiga fotografer att det vore synd att inte visa upp deras bilder för en större allmänhet.

Välkommen till klubben!