En av de yngsta medlemmarna i fotoklubben, född 1997. Uppvuxen i Färnäs och bor där än.

Medlem i klubben sedan 2016. Foto intresset kom 2013 då Mamma och Pappa köpte en ny systemkamera, en Nikon Coolpix p520 och den la jag beslag på. 2015 köpte jag min första egna kamera en Canon 70D som jag fotar med än idag. Objektiv har jag idag allt ifrån 14mm till 600mm.

Jag har ett stort jaktintresse och därför var det i mest vilda djur som fotades ifrån cykeln i början, och idag är det fortfarande favoritmotivet att just fota dem vilda djuren även om jag ibland byter ut cykeln mot bilen. Men det blir inte bara vilda djur och natur, förra hockeysäsongen 2019-2020 började jag att fota hockey åt frilansfotograferna i Mora som jag även gör denna säsongen och har inga planer på att sluta med det just nu.

Ofta har jag kallats viltmagneten i fotoklubben och ja genom åren har jag haft mycket tur med bland annat en björn som blir rädd av en hare och jag lyckades filma allt, i våras lyckades jag med att fota en björn och älg på samma bild men på varsin sida av en grusväg och så var det första framgången i fototävlande en lappuggla och ett rådjur på samma bild så det har blivit en liten grej att fota många djur på samma bild men det har givetvis även blivit många timmar i skogen med absolut ingenting.

Redigering använder jag mig av Photoshop och det ganska sparsamt även om jag lärt mig mer avancerad redigering.

Jag har haft några få framgång i fototävlande sedan jag började, bland annat en 6e plats i Daladigitalsalongen 2016 med en bild på en Lappuggla och ett rådjur och en 3e plats i RSF ungdomsklass 2020 med en spelande orre.

Just orrspelet har blivit en stor favorit, att få på vårkanten få ligga i ett fotogömsle se och uppleva ett orrspel på en myr är en magisk känsla, att få se när solen går upp och orrarna kommer in flygandes och börjar spela och sedan få fota en stund och sedan bara få njuta av orrarnas spelande när det bästa fotoljuset försvunnit.

Jag vill fortsätta att fotografera för att det är kul och få utvecklas mer som fotograf och få söka nya roliga fotoutmaningar vilket fotoklubben gett mig många genom dem åren jag varit med. För den som vill se mer av mina bilder så finns jag på instagram under alfreds_foton.

Tack Per-Åke för stafettpinnen som jag skickar vidare till Birte Leonhardt Bogg.