MÅNADENS FOTOGRAF December 2020, KRISTER LARSSON.

Aktiv fotograf sedan tonåren som genom åren sålt många bilder till bildbyråer, varit anlitat för mängder av fotouppdrag, bl.a. i den egna ateljén, bröllopsfotografering, porträtt m.m. Dessutom varit väldigt framgångsrik i olika fototävlingar.

Ordförande i Mora FK i över 30 år, men efter flera års vädjan om att någon annan skulle ta över blev han i år till slut bönhörd och är numera utsedd till hedersmedlem. KRISTER LARSSON – Tack för långt och fantastiskt fint arbete för klubben!

Så här skriver han själv:

Mitt fotointresse fick jag av en arbetskamrat på mitt första arbete i början av 60-talet.

Min första kamera var en Voigtlander 6×6, inköpt från Norrländska Fotocentralen i Umeå.

1962 skaffade jag min första spegelreflexkamera, en Yashica 4×4, som med sin fina skärpa gav mersmak för fotografering, särskilt när man började fota med diafilm: Agfacolor CT 18.

År 1965 köpte jag min första enögda småbildskamera 24×36 cm, en Pentax SV med skruvgänga för utbytbar optik, men som saknade ljusmätare. – Att exponera rätt fick man lära sig.

1967 gick jag med i Mora fotoklubb där min läromästare var Anders Sten, en mästare i sv-vit fotografi och fototävlingar.

”Siljanscupen” 1967 blev min första tävling i klubben och jag kom på 7:e plats i färgklassen, efter det har jag tävlat i Siljanscupen varje år med många 1:a placeringar i olika klasser.

Min nästa småbildskamera var en Fujica ST 801 med inbyggd ljusmätare och diverse optik. Kamerorna blev bara bättre och bättre så jag skaffade en Pentax Super A, även den en småbildskamera, en kamera jag aldrig gillade riktigt.

På Fotomässan i Nybro 1987 blev det en vändning för mig när det gäller kameramodeller. Jag vann en fototävling som hette ”Planket” där man fick hänga 3 bilder med tema porträtt. Av 400 st tävlingsbidrag lyckades jag ta hem förstaplatsen med bilden ”Olpers Karl” och första priset var ”Årets kamera” en Canon EOS 650. – Ett kamerasystem som jag använder fortfarande. Det blev också en EOS 10 innan den digitala fotografin tog över.

Min första digitala systemkamera är Canon EOS 5D och den senaste EOS 6D med optik 24-105 mm, 80-200 mm 2,8, 100-400 mm, macro 100 mm 2,8, Canon Extender EF 1,4x.

I dagsläget är det EOS 6Dmed tillhörande optik som används mest. En annan Canonkamera, 600D använder jag också ofta för den lätta vikten och som får plats i min cykelväska.

Vad gäller motivområden så är jag allätare, men ”porträtt” och ”landskap” är dom jag föredrar.

Bildens innehåll är viktigt. Att tävla i foto är också viktigt, man lär sig mycket av att få kritik på sina bilder.

Bildredigering? Ja, sparsamt i Photoshop. Är ingen vän direkt av sönderredigerade bilder, – som man ofta ser nu för tiden.

Ordförande i klubben har jag varit så länge att jag har glömt årtalet, men det var nog i mitten på 80-talet har jag för mig. Inget jag ångrar, för klubbverksamheten har gett mig så många härliga minnen genom åren och hoppas Per-Åke kan känna något liknande i framtiden.

Stafettpinnen för nästa månad går till Per-Åke Pollack.